حامد سلطانی
13 خرداد

فضای مجازی ، دنیای غبارآلود و ضرورت هوشیاری مخاطبان

به گفته کارشناسان علوم ارتباطات و رسانه، وظیفه ذاتی رسانه های گروهی از جمله شبکه های اجتماعی کمک به افکار عمومی در گزینش درست در انتخابات می باشد. این گزینش بی شک با روشنگری، انتقاد سازنده و انعکاس واقعی اخبار و اطلاعات میسر است چیزی که شاید هنوز در دنیای مجازی ما جایگاه خود را بازنیافته است.
تاثیر فضای مجازی بر افکار عمومی و نقشی که این پدیده تقریبا نوظهور در تحولات سیاسی و اجتماعی دارد شاید برکسی پوشیده نباشد، اما در یک جامعه اسلامی انتظار بر این است که اخلاق و منش اسلامی و حرفه ای برآن حاکم باشد.

وضعیت رسانه های اجتماعی تابعی از جامعه است، شبکه های اجتماعی در اختیار مردم است و کاربران آن هم مردم هستند، بنابراین شبکه اجتماعی مبتنی بر نظریه شهروند خبرنگار ایجاد شده ، اما مشکلی که این فضا دارد آن است که با یکسری اطلاعات با منشاء نامعلوم مواجه هستم.

در فضای مجازی به نظر می رسد که باید ها ونباید ها،اخلاقیات می بایست رعایت شود و تخریب و توهین هم نباشد.

واقعیت این است که همانگونه که در جامعه شایعه، دروغ وتهمت است در دنیای دیجیتال هم همین گونه است، اگر در دنیای حقیقی این امور مذموم است در دنیای مجازی نیز ناپسند است.

البته باید این واقعیت را نیز در نظر داشته باشیم که در مقابل اعجاز رسانه، مخاطب منفعل است و برای رهایی از این وضعیت باید مخاطب ما آگاهی یافته و به تکنیک و فنون تحلیلی یا همان سواد رسانه ای مجهز باشد.

در دوره های مختلف از انتخابات بویژه در انتخابات ریاست جمهوری شاید به گزاف نباشد که بگوییم که فضای مجازی تاثیری سرنوشت ساز دارشت؛ اخبار، تحلیل ها ، تصاویر و در نهایت پیام های ویدئویی خاص قطعا تاثیرگذار بود همچنان که در انتخابات پیش رو، انتخابات مجلس هم تاثیرگذار خواهد بود.
نقش فضای مجازی به آن حدی است که در این دوره از انتخابات (انتخابات مجلس) عمده هزینه های تبلیغاتی بر عهده مردم است و مردم به جای نامزدهای انتخاباتی از طریق فضای مجازی با گوشی های هوشمند انتخابات را رصد می کند.

به نظر می رسد اگر در گذشته کاندیداها دنبال ستاد بودند الان خانه های مردم به ستاد تبدیل شده و این جز مزیت های شبکه های اجتماعی در کنار برخی از معایبی است که حتما دارد.

اگر تعریف شبکه اجتماعی را نگاه کنیم می بینیم که رسانه های اجتماعی رسانه هایی هستند تعاملی؛ یعنی ارتباط تعاملی دارند با مخاطبین ودر اینجا مخاطب منفعل نیست، همین تعاملی بودن رسانه های اجتماعی کافی است که تبادل نظر بشود، در این فضا موافقان و مخالفان اعمال نظر می کنند.

مردم الان وقت و حوصله کافی برای مطالعه مقاله های تحلیلی بدلیل سبک زندگی و پراکندگی افکار مخاطب ندارند و به خاطر همین بیشتر از فضای مجازی استقبال می کنند. کلید واژه ها تعیین کننده شبکه های اجتماعی هستند، حرفه گرایی دررسانه های اجتماعی بسیار موثرتر از رسانه های مکتوب است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.