حامد سلطانی
10 خرداد

فضای مجازی موجب سردرگمی مخاطبان و حتی تولید کنندگان محتوا شده است

در حال حاضر تعداد کانال ها و گروه ها در فضای مجازی آنقدر زیاد شده که نوعی سردرگمی در مخاطب ایجاد کرده است، به اندازه ای که مخاطب و تولید کننده در فضای مجازی سردرگم است و فضای ناسالم برآن حاکم است.

متاسفانه در فضای مجازی اخلاقیات رعایت نمی شود و می بینیم فضای مجازی مملو از دروغ ، تهمت وافترا است چیزی که در مطبوعات با توجه به کارکرد و اعتبار کمتر شاهد آن هستیم. در فضای مجازی شخص ذائقه ذهنی خود را به مردم منتقل می کند و همین باعث می شود درگیری ها در این فضا بیشتر شود چرا که ارتباطات در اینجا چهره به چهره نیست.

در فضای مجازی هرکس حرف خودش را می زند و به نوعی می خواهد نظر خود را غالب کند بنابراین به سختی می توان گفت که فضای مجازی در انتخاب اصلح مردم کمک می کند.

در فضای مجازی آزادی جریان اطلاعات بیشتر از مطبوعات است اما ایراداتی هم دارد که این فضا برای حرکت های پوپولیستی خوب است اما نمی توان گفت فضای مجازی حرکت به سمت توسعه است و درکل می توان گفت فضای مجازی جامعه را به قهقرایی خاص و غبارآلود برده است.

اگر فضای مجازی را با فضای رسانه های رسمی مقایسه کنیم می بینیم که در فضای مجازی انتقال پیام سریع است و اخبار به صورت آنی به مخاطب می رسد. در فضای مجازی با توجه به اینکه کاربران از یک نهاد و ارگان مجوز نگرفته به راحتی می توانند مطالب خود را انعکاس دهند، البته اعتباری که در مطبوعات و رسانه های رسمی است در فضای مجازی نیست یعنی فضاتی مجازی فاقد سند و اعتبار است و تولید محتوا هم معمولا به صورت غیر حرفه ای صورت می گیرد.

یکی از مزیت های اصلی مطبوعات و رسانه ها در این است که در آنها نهاد نظارتی وجود دارد و سریع هم کنترل می شود اما در فضای مجازی تشویش اذهان عمومی زیاد است.

در موضوع انتخابات فضای مجازی شاید تاثیر آنی داشته باشد ولی با توجه به محتوای غنی که در مطبوعات و رسانه های حرفه ای تولید می شود و بازنشری که مطالب آنها در فضای مجازی دارند تاثیرگذارییش بیشتر و ماندگار تر می باشد چون دارای اعتبار است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.